pixiecharm.blogg.se

Propellerhaveri

Publicerad 2016-07-15 12:26:31 i Allmänt, Segling,

Dag 2 (10/7)

Efter att besättningen fått några timmars sömn, seglades båten ut ur Kalmar hamn kl. 4 på morgonen. Själv låg jag kvar i min koj och sov till en mer vettig tid att gå upp. Frukost åts ombord liksom lunch, som bestod av gårdagens rester. Med fulla segel tog vi oss snabbt norrut och för det mesta sken solen på oss.

Under färden noterade vi att propellern, som i vanliga fall brukar börja snurra då vi kommer upp i tillräckligt hög hastighet, inte gjorde detta. Vi befarade det värsta och började planera för hur vi skulle kunna ta hem båten och få upp den på land för att laga den. Semestern var minst sagt i fara. Trots allt fortsatte vi segla norrut mot Västervik där byte av besättning skulle ske senare på dagen.

Vi närmade oss skärgården utanför Västervik ca kl. 16.00. Pga propellerproblemen vågade vi inte lita på att vi kunde köra motorn och planerade därför i detalj hur vi skulle kunna segla hela vägen in till Västervik. Självklart kom en stor Gotlandsfärja precis när vi kryssade i ett smalt parti med många prickar. Med lite skickligt kryssande med den nya focken lyckades vi undvika att bli påkörda av den jättestora färjan som körde på i hög fart.

Tillslut nådde vi Västervik och vi la till vid en lång brygga utefter en bilväg. Det var inte den mest charmiga hamnplatsen, men det fanns i varje fall gratis toaletter inte långt där ifrån som vi kunde använda.

I Västervik skedde byte av besättning. Rosmarie, Arne, Pia och Christian hoppade av och Gittan, Henning, Love och Hugo hoppade på.

Till kvällsmat åt vi kalops och potatis. Mycket gott! Efter kvällsmaten hoppade även Kerstin och Conny av för att ta tåget hem. Vi som var kvar på båten funderade och diskuterade hur vi skulle lösa problemet med propellern. Det beslutades att det fick bli en tripp till Biltema tidigt nästkommande dag. Trötta gick vi sen till kojs ganska tidigt.

Signe, och ön Blå jungfrun i bakgrunden.

Edit lyssnar på musik och sover på däck