pixiecharm.blogg.se

Semestersegling 2016!

Publicerad 2016-07-14 09:24:00 i Allmänt, Segling,

Nu är det äntligen dags för årets semestersegling! Jag kommer försöka lägga upp något från varje dag, men det kommer sannolikt ske med viss fördröjning då internet och min ork är begränsad här ute i skärgården. Inläggen kommer dessutom kompliteras med fler bilder när jag kommer hem från semestern.
Vill man följa det mer live så har jag snapchat: Bonzide

Dag 1 (9/7)

Kl. 7 på morgonen gick bilen mot Hörvik. Det hade regnat under natten och när vi kom fram möttes vi av en blöt båt. Vi packade snabbt in allting i båten och torkade av däcket. Halv nio kom resten av besättningen bestående av Kerstin, Conny, Rosmarie, Arne, Pia och Christian. De packade också in sina väskor i båten och sen kastade vi loss en halvtimme senare. Vi lämnade Hörvik samtidigt som morgonens moln började skingra sig och solen titta fram. Vinden låg på bra från väst och vi seglade med god fart ut på Östersjön. Strax utanför Karlskrona åt vi lunch under blå himmel. Potatissallad, tjälknöl och yoghurtsås uppskattades av hela besättningen.

Strax innan vi rundade hörnet på Blekinge började det blåsa mer och sjön tilltog med stora vågor. Sjösjukan började så smått krypa sig på hos besättningen, men vi klarade oss hyfsat bra undan ändå. Så fort vi rundat Blekinge blev vågorna mindre, men vinden bestod. Med 10 knops fart seglade vi nu norrut.

Vi bestämde oss för att lägga till i Kalmar för lite välbehövlig paus från båtens krängande och möjlighet att äta kvällsmat lite mer stillsamt. När vi närmade oss inloppet till Kalmars hamn, såg vi en båt som stod på grund. Vi ville inte gå samma öde till möte och gick istället på rätt sida om pricken till skillnad från den stackars segelbåten på grund.

Kalmar nåddes vid åttatiden på kvällen. I hamn lagades fisk- och skaldjurssoppa med nybakat bröd. Detta smakade gott!

Efter maten diskuterades det om vi skulle fortsätta vår resa mot Västervik nu direkt eller sova några timmar för att sedan åka tidigt morgonen därpå. Målet var att nå Västervik i rimlig tid dagen därpå. Till slut bestämde vi oss för att gå till kojs för att fortsätta färden tidigt nästa dag.

Den nya focken får godkänt med besked

Mot nya äventyr

Signe lyssnar på musik och njuter av solen

Fisk- och skaldjurssoppa med nybakt bröd till kvällsmat